Головна » Статті » Мої статті |
ВЗАЄМОДОПОМОГА ВОДІЇВ Водії, у яких трапилися технічні поломки в дорозі, потребу-ють допомоги. їм можна дати нічну допомогу, консультативну. Можливо, автомобіль потрібно відбуксирувати в найближчий автосервіс. Та, крім цього, водії потребують моральної підтримки. Але щоб хоч якось їм допомогти, водії проїжджаючих мимо машин повинні насамперед зупинитись.
Багато автомобілістів зі свого досвіду добре знають, що в разі поломки їхнього автомобіля проїжджаючі мимо машини зупиняються дуже рідко. Можна простояти навіть годину, протягом якої мимо пройде до сотні машин, поки хтось зупиниться і за-
питає, у чому справа. Ще менше надій в інвалідів. У місті більше надії, що хтось проявить співчуття. Гірше справи на трасі, де
психологічне сприйняття швидкості не допускає зупинок. Навряд чи варто очікувати допомоги від молодих людей, які зде-
більшого є «рульовиками» і мало цікавляться обладнанням автомобілів.Частіше зупиняються водії вантажних машин, які не боять-
ся важкої брудної роботи, мають великий досвід у ремонтуванні автомобілів. Ці водії добре знають, з якими труднощами і
нервуванням пов'язана технічна поломка машини в рейсі. На ваш сигнал «808» може зупинитись старенька іномарка
або «Жигулі». Можете не сумніватися в тому, що перед вами особистість, якій не страшні ніякі технічні труднощі. Такий водій
надасть допомогу, а якщо виявиться безпомічним, докладно проконсультує. У контакті з такою людиною власна безпорадність
відступає, і перспективи здаються не такими тяжкими. Перевалену частину парку легкових автомобілів становлять
машини передньопривідні та з інжекторними двигунами. Займатися ремонтом, налагодженням, регулюванням вузлів
та агрегатів повинні тільки фахівці і переважно в умовах автосервісу. Тому для таких робіт потрібен підйомник. Отже,
варто викликати буксирувальника, послуги якого коштують недешево. Проте зупинка автомобіля може мати і просту технічну при-
чину, наприклад лопнула шина, закінчився бензин, вийшов із ладу акумулятор або стартер, не працює реле зарядки аку-
мулятора. Іноді потрібно терміново замінити бортове освітлення (лампи габаритів, покажчиків поворотів, галогенові лампи
Звичайно, не всі водії можуть самостійно знайти вихід із си-туації. Навіть заміна колеса не під силу ільшості жінок. А ще за кермом бувають інваліди, літні люди. Навряд чи доцільно викликати техелужбу заради заміни реле повороту. Отже, водій несправного автомобіля потребує допомоги і комплексної підтримки, що складається з елементів технічної, консульта-тивної, психологічної підтримки.
Якщо технічну допомогу (за невеликим винятком) можуть надати тільки фахівці, то консультацію і психологічну підтрим-ку — будь-хто, певною мірою обізнаний із обладнанням автомо-біля, умовами його експлуатації та ремонту. З погляду культу-ри водіння не так важливим є рівень цієї технічної допомоги, як важливе бажання сторонньої людини проявити співчуття, задавши при цьому просте запитання: «Чим можу допомогти? »
Водій, який зупинився і поцікавився, що трапилося, уже сприяє розв'язуванню проблеми. Але такого потрібно активізу-вати. При цьому вдаються до таких форм.Підстьобування. Це форма вираження подяки. Визна-чається за досягнутим ефектом. Тобто людина, яка одержа-ла позитивне емоційне підкріплення, почувається впевне - ніше у своєму прагненні допомогти. Зміст підстьобування полягає в тому, щоб той, хто одержує його, відчув і усвідомив значимість самого себе, а це у свою чергу підвищить його енергетику.
Б. Конкретне звертання. У цьому випадку пропонується ма-теріальна винагорода. Звичайно, це підсилює мотивацію, хоча може впливати й негативно. Тут для водія несправного автомобіля важливо не прорахуватися, тобто треба відчути, інколи інтуїтивно, можливості іншого водія щодо усунення несправності. І у випадку підстьобування, і у випадку конк-ретного звертання тією чи іншою мірою спрацьовують чин-ники мотивації, які повинні бути задіяні відповідно до сфор-мованої ситуації. Ці чинники такі.
1. Середовище як функція иогодних умов. Це можуть бути дощ, мороз, сніг, бруд. Працювати в таких умовах досить складно, важко досягти якісних результатів. У цьому випад-ку йдеться про демотивацію. Адже непросто замінити коле-со на запасне у відповідь на вдячну жіночу посмішку. А от ця сама робота в суху теплу погоду буде просто виявом джентль-ментства.
2. Винагорода. Може бути матеріальною в найрізноманітнішій формі, тобто можна розплатитися грошима,
бензином, продуктами чи якимись речами, що є із собою. Можлива і нематеріальна винагорода, що звучить у першу
мить як звичайна обіцянка. Вона може бути у вигляді юридичної підтримки, різного роду консультацій, медобслуговування, але все це в майбутньому. (Нині не дуже вірять обіцянкам, крім випадків, коли їх дають віруючі люди. Більшості подобається приказка «Любити й обіцяти нічого не коштує». Однак серйозна людина не стане даремно обіцяти, а пообіцявши, зробить все необхідне, для
виконання.)
Як чинники мотивації, так і чинники демотивації регулюють зацікавленість добровольців, які зупинилися, щоб допомог-
ти. Отже, основними мотивами є: особистий розвиток, відповідальність, експериментування, новий досвід, володіння
кваліфікацією. Для зворотного зв'язку важливими є:
Випадкові взаємовідносини між водіями, один із яких потребує технічної допомоги, а інший виявляє співчуття і,
можливо, здатний надати цю допомогу, є короткочасними, але динамічними. Питання про злагоду розв'язується про-
сто й швидко. Але щоб такої злагоди досягти, потрібні деякі психологічні зусилля постраждалої сторони. Для цього необхідний реальний погляд на самого себе. Ніхто категорично не зізнається у своїх недоліках, зате всіляко наголошуватиме на своїх можливостях. Тимчасом як найбільш надійний спосіб узнати правду про себе це зворотний зв'язок із тими, хто вас оточує, Із власного досвіду кожен водій повинен знати, наскільки ефективна його манера поведінки в
конкретній ситуації. | |
Переглядів: 45 | |
Всього коментарів: 0 | |